Autor:

Wspólne zabawy, tańce, gry oraz śpiewy towarzyszyły człowiekowi od dawien dawna. W ten sposób ludzie wyrażali swoje uczucia jednocząc się z innymi, podkreślając ich znaczenie. Działania takie pomagały w znalezieniu partnera, jak również w przełamaniu nieśmiałości. 

Wszystkie te formy działań integracyjnych wykorzystywane są w pracy z dziećmi. Zajęcia są przeprowadzane indywidualnie z każdą grupą dzieci, bądź przy różnych wydarzeniach za pomocą łączenia grup wiekowych. Tańce prowadzące w grupie jest to działanie, które polega na swobodnych ruchach. Chociaż działania te mogą być sugerowane przez osobę prowadzącą, nie muszę być one wiernie odtworzone. Muzyka, która posiada prostą budowę melodyjną, szybciej wpada w ucho. Dzięki temu osoby biorące udział są w stanie szybciej zapamiętać kroki, czy słowa piosenki. 

Do różnych form działań z wykorzystaniem muzyki, są:

  1. Śpiew a cappella,
  2. Śpiew z akompaniamentem instrumentu,
  3. Łączenie tańca ze śpiewem,
  4. Zabawy ruchowe, które są oparte na melodiach i treściach pieśni,
  5. Tańce ludowe,
  6. Opracowanie popularnych utworów muzyki rozrywkowej czy klasycznej.

Ważną rolę podczas działań integracyjnych odgrywają zabawy ruchowe. Możliwość czy różnorodność ich wykorzystywania jest bardzo różnorodna. Rekwizyty stwarzają okazję do działania, które jest spontaniczne, do aktywizacji nieśmiałych dzieci czy do chęci uczestnictwa we wspólnym działaniu. Towarzyszy temu odprężenie, radość, przełamanie nieśmiałości oraz strachu do innych uczestników zabawy. 

Do zabaw zaliczamy:

  1. Zabawy w parach, 
  2. Zabawy z rekwizytami,
  3. Zabawy w kilkuosobowych zespołach,
  4. Zabawy z grupą.

Stwarzają one możliwości do spontanicznego działania, do świadomego rozwijania swoich ruchów, uzyskania kontroli nad nimi, pozytywny wpływ na motorykę. Podnoszą także poczucie własnej wartości oraz wiary w samego siebie. Udział w grach i zabawach uczy przestrzegania reguł, jednocześnie sprawiając dziecku radość i szczęście.

Gabriela Szczepan