Autor:

W dzisiejszym świecie kreatywność jest jedną z najczęściej pożądanych cech u człowieka. Nie tylko w sferze edukacji czy rynku pracy. Także w relacjach społecznych lubimy ludzi kreatywnych. Dlaczego? Bo wyobraźnia to dar, który pozwala człowiekowi negatywy przekształcić w coś optymistycznego. Kreatywni ludzie dają poczucie radości, bezpieczeństwa (któż z nas nie czułby się bezpiecznie z kreatywnym do granic możliwości McGyver’em?) oraz przełamują rutynę dnia codziennego. Jako rodzice czy nauczyciele chcemy, aby nasze dzieci były w swoim dorosłym życiu kreatywne, chcemy kreatywności uczyć i wspierać jej rozwój.


A gdyby tak to dzieci zaczęły uczyć nas?

Każdy mały człowiek rodzi się z ogromnym potencjałem w tej dziedzinie. Tak naprawdę dzieci nie trzeba kreatywności uczyć, po prostu trzeba pozwolić im na bycie…dzieckiem. Pojęcie kreatywności zostało nieco zakrzywione przez dorosłe postrzeganie. Jednak prawdziwa kreatywność to nie estetyczne dla dorosłego oka prace plastyczne z wykorzystaniem wielu materiałów. Dziecięca najszczersza kreatywność to umiejętność zrobienia „czegoś z niczego” oraz zwyczajna radość z tworzenia tego. Nie ogranicza się do sztuki i rzemiosła. To także sposób myślenia, postrzegania życia i korzystania z własnych doświadczeń w niekonwencjonalny sposób. Innymi słowy, kreatywność jest częścią inteligencji i sprawia, że wszystko jest możliwe!

Jak zatem wspierać kreatywność u dzieci?

  1. NIE PRZESZKADZAĆ
  2. Pozwolić im działać wedle własnej wyobraźni, dać swobodę działania.
  3. DAĆ CZAS
  4. Kreatywności nie można zamknąć w określonych ramach czasowych. By móc ją rozwijać spontanicznie, trzeba mieć czas.
  5. POZWOLIĆ NA PORAŻKI
  6. Dzieci, tak jak dorośli, mogą popełniać błędy, które doprowadzą je do odpowiedniego rozwiązania.
  7. STWORZYĆ WESOŁĄ ATMOSFERĘ
  8. Dzieci uwielbiają się śmiać. Kiedy blokujemy tę potrzebę, stają się nieśmiałe i nie są w stanie w pełni cieszyć się nowymi działaniami twórczymi. Warto sprawić, by dziecko zapomniało o granicach i odkrywało niezliczone możliwości.
  9. OTWORZYĆ SWOJĄ WYOBRAŹNIĘ.
  10. Dzieci nas naśladują - puśćmy wodze fantazji i sami dajmy się jej ponieść!